دامنه دارابکلا

حرف حق، در جغرافیای باطل معنی و مفهومی ندارد

زیارت اربعین

زیارت اربعین امام حسین 

به نام خدا. در کتاب شریف مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی که جمع آوری از منابع معتبر علمای شیعه است، در فصل هفتم که مختص زیارات امام حسین(ع) است، در اواخر آن زیارت اربعین آمده است. اول یک نکته می گویم. بعد دو مطلب را برای تان شرح می کنم. و نیز یه مبارک باد هم دارم در باره شب بلند یلدا که  تفسیرش می کنم کوتاه. و نیز یک خبر خوب هم دارم از ورود به کربلا؛ نه من، بلکه یکی از مداحان مومن و در ظِلّ  مُلا از دارابکلا. می گم جلوتر که کیه. نکته این است که در سر آغاز این زیارت از امام حسن عسکری (ع) روایتی نقل شده که آن امام هُمام (یعنی بزرگ و دلیر و بلند همت و بخشنده ی کرامات)، علامت مومن را در پنج چیز می داند : یکی از آن پنج علامت خواندن زیارت اربعین است.

چهار علامت دیگر را خودتان مفاتیح شریف را باز کنید، بشمارید. تا این کلید بهشت با دستان خودتان مفتوح شود. چون می دانید که مفاتیح جمع مِفتاح است و مفتاح هم یعنی کلیدی که قفل ها را باز می کنه. مثلا زیارت اربعین کلیدی است که قفل غفلت های ما را مفتوح و باز می کند. یعنی زائل می نماید. و جنان هم (به کسر جیم) جمع جنّت است؛ به معنی بهشت و مُحتَشم.

حالا پیش به سوی دو مطلب من در باره زیارت اربعین که دوشنبه 2 دی 92  اربعین آقا امام حسین(ع) است. ولی، ابتدا شب یلدا را به همه دارابکلایی ها خاصه مخاطبان دامنه در هر جای جهان، تبریک می گم. تبریک یعنی برکت. و برکت از بِرکه است. یعنی منبع خیر و آثار. مثل برکه ی آب جنگل؛ مثلا  پاکو اسّل، که منبع آب دهی جنگل دارابکلاست. و یلدا هم یعنی ایلاد. و ایلاد هم یعنی میلاد، تولد، تولید، زایش، زاییدن، زندگی و نوزایی. پس شب یلدا؛ شب میلاد و نوزایی ها بر همه شما مبارک. مبارک. مبارک. در عبارت هفتم زیارت اربعین، این کلمات که آکنده از همه عناصر عشق است، جمع آمده:  و اَعطیتُهُ مواریثُ الانبیاء  یعنی ای خدا که میراث های همه پیامبران را به او (امام حسین ع) دادی. من از بعضی بزرگان به سَمع و حضور شنیدم که امام حسین به زیارت هیچ کس نمی روند. چون به فرمان خدای رحمان همه پیامبران و امامان (علیهم السلام) و تمامی شیعیان آل علی (ع) مامور و موظف شدند به زیارت حسین(ع) بروند. و هیچ نیازی نیست که امام حسین(ع) به زیارت آنان برود. حتی نبی مکرم (ص) که حسین را پرورانید و به او عشق شدید می ورزید و نبی اوست و حتی فرمود :  حسین  ِمنّی و اَنا مِن حسین، به زیارت حسین(ع) مُشرّف می شوند. دیگه تو حدیث مفصّل بخوان از این مُجمل.

و این عبارت زیارت اربعین که آوردم، اوج این معرفت الهی ست. که همه ماها حتی انبیاء و اولیای خدا محتاج زیارت حسین ایم؛ حسین(ع)؛  این اُسوه و مثَل خدا در زمین؛ برای پایان ناپذیر شدن عشق ورزی شیعیانش و دوستدارانش و آزادگانش. و این زیارت کلید گشایش بسیاری ار غفلت ها و گناه های ریز و درشت ماست. چون زیارت قبر حسین(ع) نوعی استغفار و ستایش به درگاه عزت خداوندی ست. و یقینا سالار آزادگان و سرور و سیّد شهیدان جهان، زیارت ما را بی جواب نمی گذارد. و شفاعت ما را نزد حضرت رُبُوبی خواهند نمود. و او یکی از والاترین شفیعان نزد خداست. پس یادمان نرود در روز اربعین این زیارت را که بسی عمیق و دارای محتوای غنی و پر از پیام است، از راه دور به ساحت مقدس و عرشی حضرت سیدالشهداء (ع) بخوانیم و هدیه کنیم.

از اینجا دیگه خبرم عیان میشه : خوشا آنان که که این ایام را با پای پیاده و نیمه سواره و عشق وافر و قلبی سرشار از حُزن؛ سراسیمه  به کربلای معلی رفتند. خبردار شدم مداح آل الله و آل عترت نبی مکرّم (ص) برادر متخلّق و متدین مان جناب آقای محمد باقر قلی زاده با پای پیاده همراه ابوی مُکرّمش جناب عباسعلی قلی زاده و مادر مومن و نمونه و با تقوایش که همشهری قبر وب ارگاه ملکوتی امیر مومنان علی (ع) است؛ در اربعین حسین (ع) وارد نجف و کربلا شدند. آفرین به این عشق. سلام به این زیارتتان. ما را هم (یعنی همه دارابکلائی ها) را در زیارت تان دعا کنید. صدای ملکوتی تو محمد باقر این روزها در گوش تن و گوش جان مان طنین اندازه عزیز، که قلب ما را به حسین(ع) جوش زدی با جوش و نوش ات. التماس دعا مَدّاح در ذیل و ظِلّ مُلاّ ؛ یعنی آقا محمد باقر قلی زاده.

و اما مطلب دوم : در همین زیارت اربعین در آخرین عبارت ،این جمله درخشنده و هشدار بخش به صورت کلمه بر قلب خواننده زیارت اربعین مُتجلّی می شود که: فمَعََکُم مَعَکم لا مَعَ عَدُوّّکُم یعنی : پس؛ با شمایم نه با دشمنان شما. زیارت کننده و زیارت خواننده در این عبارت بسی عمیق، با امام حسین پیمان می بندد که ای حسین شهید که مثَل و اُسوه ی خدایی. ای وارثِ نه فقط آدم ابوالبشر(ع)، که وارثِ پیامِ همه ی  پیامبران الهی؛ من با تو هستم ای حسین (ع)؛ هم در عقیده، هم در مسیر؛ هم در فریفته نشدن ابزار و آلات جهان،  هم در مرعوب نگردیدن دربرابر آلاف و علوف جان، هم در آزادی و آزادگی با هم، هم در عشق به خدا، و هم نهایتا در اطاعت محض از الله و عصیانِ محض علیه ی هر طاغوت و ظالم و ستمکار! آری، بات و هستم ای حسین (ع). ای آبروی هر دو عالَم، ای نگین سلیمان (ع) در حلقه ی خاتم (ص).

من در باره حسین(ع) بسی سخن دارم و پرونده قطوری از آثار و برکات این امام عزیز دارم که در این متن محدود مَیسور نیست. و شما همه به عشق این امام سرشارید و شوریده حال. و دقت کنید؛ کیست کسی که تابع اش باشه؛ اما عاشقش نباشه = خوشبختانه هیچکس! و نیز کیست کسی که عاشقش باشه؛ اما تابع اش نباشه = بدبختانه فراوان! بیاییم پس از زیارت اربعین با امام حسین(ع) عهد مجدد ببندیم واقعا عین همین عبارت زیارتش شویم : فمعکم معکم لا مع عدوکم . حقیقتا با دشمنان حسین (ع) نباشیم. بر دشمنانش باشیم. دشمن حسین (ع) فقط شمر تاریخی! عمر سعد تاریخی! ابن زیاد تاریخی! شُرَیح قاضی تاریخی، این فقیه مزدور و جیره خوار و طلاپرست درباری و اسیر زر و زور و تزویر که با تمام خباثت فتوای قتل حسین را در دربار ابن زیاد، این دعی بن دعی یعنی زنا زاده نه فقط صادر، بلکه اوجب و با مَثوبت! هم کرد.

دشمنان حسین فقط تاریخی نیستند! همواره هستند. از این ها هم باید برائت کنیم طبق این زیارت .و فقط باید با حسین (ع) باشیم با حسین، این اسوه و مثَل دو عالَم.

 بدانیم که روبه صفتان زشت خو و نئو دهریون که خفاش گونه در دارابکلا متنی مُزخرف و رسوا علیه عاشورا، شب نامه کردند که عاشورا ،این عشق نامه ی بزرگ هستی را  سایه  و تاریکی خواندند، هرگز به ذرّه ای از این فصل معرفت و عرفان و عشق و مکتب عاشورا پی نبُردند که نبُردند. گویی اینان، علم را فقط در تقلید از چهار خُزعبَل گوی چرند باف! می دانند. و تقدیس کسانی! را می کنند که آنان خود از هر قُدسیتی عار دارند و ویار!

اینان که دم از بازدم! می زنن؛ بدانند در دارابکلا جایی ندارند. آنهایی که عاشورا را نه نور که سایه!!! می دانند. و حسین را نه عشق و اشک و مشق و مکتب زمانه؛ که بُریده و گوشه ایی تمام یافته! درتاریخ گذشته می دانند؛ به این دسته که شاید هوَس و یا حواس!  نئو دهریون یعنی ملحد گرایی به شیوه و پیشه ی جدید و نهیلیسم پوچ را کرده اند؛ هشدار می دهم، اگر ذرّه ای دیگر، به ساحت عاشورا و مقدسات دینی لطمه و ثُلمه و زخم زنند؛ من، آری من، که یک ذرّه در اقیانوس عشق حسین و اهل بیت (ع) ام؛ ولو تنهای تنها هم شوم؛ باز هم  طبق آیه 46 سوره مبارکه سباء عمل خواهم نمود: قل انما اَعظکم بواحده تقوموا ِلله مثنی و فُردای ثم تتفکَروا مابصاحبکم من جِنّه ان هو الاّ نذیر لکم بَین یَدی عذاب شدید. یعنی: بگو : من (محمد ص) شما را با یک جمله پند می دهم و آن این که دو دو  و یک یک  برای خدا به پا خیزید، سپس بیندیشید (تا بدانید که) همدم شما (محمد ص) هیچ گونه جنونی ندارد. او فقط اخطار کننده ای برای شماست (که) پیش از آمدن عذابی سخت (شما را از آن بیم می دهد).

و لذا این ذرّه ی بی مقدار! با همه قوای ناچیزم و عشقم و تعصبم و منطقم و....ام؛ جلوی آنان که گویی خیال میک نن نامرئی اند! در هر لباس و مقام و حدّ فکری ایی ! که باشند، در همین دامنه، آری دامنه، می ایستم؛ می ایستم. می ایستم.

از پاکی جامه و جامعه دارابکلا به خوبی و نرمی و با لطافت استشمام کنین. و این حق زیست هر شهروندی ست. اما و اما و اما حق ندارین آن را آلوده کنین. مواظب تاریک اندیشی های خودتان باشین، که مثل خفاش در غار مَخوف خودتان آویزان شده و دارین عَن قریب، بالا می آرین. کمی جلوتر برین، دچار تهوُّع هم می شین. و استفراغ هم می کنین. و عاقّ هم می شین. توبه کنین. توبه کنین .توبه کنین. و از آیه 71 سوره مبارکه مائده عبرت گیرد: و حسبوا الا تکون فتنه فعموا و صمّوا ثم تاب الله علیهم... یعنی : و پنداشتند که آزمایشی (برای شان) نخواهد بود؛ درنتیجه (از دیدن و شنیدن حق) کور و کَر شدند؛ سپس (توبه کردند و) خدا توبه آنان را پذیرفت.

زیارت اربعین فقط عشق نیست! فقط گریه و اشک نیست! فقط خواندن نیست! بلکه علاوه بر اینها، برائت و دفاع و استقامت و مقاومت و آزادگی و شهادت طلبی هم هست. هست. هست. تکرار می کنم : و اعطیته مواریث الانبیاء  و نیز فمعکم معکم لا مع عدُوکم. همین و بس. تا بعد. 56 .

  
ساعت ٩:٥٥ ‎ق.ظ یکشنبه ۱ دی ۱۳٩٢
برچسب ها : لیف روح