لیف روح 20

لیف روح بیستم

از نظر مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، آدمی نیازمند آفریده شده؛ که در یک تقسیم بندی اساسی شامل نیازهای ثابت و نیازهای متغیّر اوست. اوّلی، قوانین ثابت می طلبد که در همه عصرها همچنان پا بر جاست. و دچار تحوّل نمی شود. مانند سه نیاز جست و جو گری، اندیشه ورزی و آشامیدن. و دوّمی، قوانین تغییرپذیر می خواهد. که البته شیوه و ساز و کار آن تغییرات بر حسب مقتضیات زمان و مکان، در دین اسلام به خوبی دیده شده است.

جست و جو گری آدمی اگر به حق بینجامد، به انبساط روح کمک می کند. و اگر به شک منتهی شود او را با دو جبهه ی حق و باطل روبرو می نماید. روح انسان همواره به حق گرایش دارد؛ اما ممکن است میان دو ایده ی متضاد به خواهش اَمیال و یا اشتباه محاسباتی عقلی و قلبی، جانب باطل اشتیاق کند که هر دو ناپسندیده است. مثلا تسلیم باطلی مانند پدیده غرب سیاسی شود به جای شرق استقلالی. و نیز در انقیاد پدیده غُربت الهی قرار گیرد به جای قُرب خدایی. نیاز ثابت جست و جو گری آدمی فقط با قوانین ثابت، قابل حل و التیام است. و بسیاری از آیات قرآن، یکی از این قوانین ثابت برای راه حل ها و راهبردن ها ست. یک روح لیف شده (یعنی دارای تار و پوت و شستشو داده شده) هرگز سالوسانه و یا ساده لوحانه و یا هالو صفتانه دو امر متضاد و متقابل را در وجودش جمعیت نمی دهد. زیرا قرآن مجید در آیه 4 سوره مبارکه احزاب با صراحت آورده است: ما جَعلَ اللهُ لِرجُل مِن قَلبَینِ فی جَوفِه یعنی: خدا در درون هیچ کس دو قلب ننهاده. بنا بر تفسیر مرحوم علامه در المیزان این آیه خداوند کنایه است از این که امکان ندارد کسی بین دو اعتقادی که یکدیگر را نفی می کنند، جمع کند.

بنابراین، اول آن که آدمی که عجین شده ی جسم و روح است به مشیّت خداوند، نیازمند و فقیر آفریده شده. دوم این که، نیازهایش دو دسته است: ثابت و تغییرپذیر. سوم این که یک عقل متعالی، همیشه جست و جو گر است که ممکن است به تعارض ها و تناقض ها و تضادها برسد. و چهارم هم آن که یک روح پروریده شده (ربّانی) در میانه این تضادها و اختلاط ها، به سمت و سویی میل می کند که حق باشد. و حضرت حق آن را امضاء و وحی نموده باشد. و طبق این آیه عظیم  و تبیین گر قرآن، یک چنین روحی هرگز نباید بین دو امر اعتقادی که یکدیگر را نفی می کنند، به هر دوی آن، دل و قلب و عقل و عقال بسپُرد.چرا که روح در این صورت به تصادمات می رسد که بسی رنج آور است. همین. 67 .

/ 7 نظر / 5 بازدید
ali

با سلام خدمت شما وبلاگ نویس محترم انصافا وبلاگ زیبایی دارین.این رو جدی میگم... اگه خواستی بلینک اینم فروشگاه منه ی سر بیا avashshop.ir امیدوارم موفق باشین.

تکواندوکا /رمضانی

سلام اقای طالبی استفاده کردم //یک سوال آیا میتوانیم عاشق وجودی باشیم که از ان میترسیم؟ /

امیر

لیف روح راجمع بندی نکن .ادامه بده درلیف روح تاثیرگزارتری .دوستان سایتی ووبلاکی بیرون از روستای شما بیشترازلیف روح بهره می برندوشخصیت شمارادرلیف روح می پسندیم ،وقتی وارد جزییات میشی فراموش میکنی که نویسنده لیف روح هستید بنظر ما گروه وبلاگی ازدین دررفته حضورشما غنیمت است .بیشتر به اخلاق دینی بپردازووقتت رابرای مسایل فرهنگی بگذار .

تکواندوکا /رمضانی

سلام اقای طالبی / تشکر از بابت جوابتون /خلاصه مفید /

سید ادریس صباغ دارابی

سلام نیازمندی های درونی انسان گرایش به حق دارد و اما شیطان درون و برون (اعم از همنشین بد معلم و مشاور منحرف الگوی بد ....) نیز بسی فعال است و آدمی را در تسریح بالفعل رساندن نیازهای نامشروح خود یاری می رساند. حال چطور انسان خود را صراط مستقیم حفظ کند دشوار است که ما در سوره فاتحه و در سوره های دگر .. در نمازمان و قران داریم. راه مستقيم از نظر قرآن پرستش خدا و تمسك به خداى سبحان و در راه اهل نعمت قرار گرفتن آمده است و اهل نعمت از ديدگاه قرآن و سنت همان انبياء و صديقين و شهدا و صالحين و امامان معصوم(ع) هستند. که داشتن روح لطیف نیازمند تمرین زهد و تقوا است و.... خود انتخاب کن چه می خواهی ای روح در معرض خطر ؟ این برداشتی ار قسمتی از لیف روحتان بود.موفق باشید

صادق

سلام و خدا قوت[لبخند] با اجازتون مطالب لیف روح شمارو نمی خونم[عینک] چون می خوام سر فرصت بشینم از اول بخونمشون. هر چند باید قبل لیف روح، یه کیسه اساسی روحمو بکشم چون خیلی وقته حموم نبردمش!! و کارش از لیف دیگه گذشته... ممنون [گل]

صادق

لطف دارید شما [لبخند] چشم، سعی میکنم بدون دلاک به حمام نرم.[چشمک] ممنون از لطف شما [خداحافظ]